tirsdag den 17. september 2013

Fantasi og før/efter

Grunden til at jeg ikke viser ret mange billeder at mine indretninger fra private boliger, skyldes at min opgave som oftest består af at sætte en indretnings-proces i gang. Dvs. at jeg er med i opstartsfasen, hvor det handler om at definere problematikker, ønsker og retningslinjer. I modsætning til udelukkende at have fokus på resultatet. 
I nogle tilfælde betegner jeg min opgave som en slags indretningsterapeut eller guide. Det er der ikke noget farligt i - tværtimod - det fungerer rigtig godt. Det er et "produkt" som helt naturligt er udviklet over mange år, da mange kunder gerne vil have en professionel sparrings-partner - og ikke en bedrevidende indretningsarkitekt, der blot leverer et færdigt produkt. 
Når jeg kommer med forslag til møbler, belysning, farver, materialer, tilbehør og møbleringer, præsenterer jeg som regel fotos med stemning og inspiration, for at visualisere mine ideer. Gerne sammen med en møbleret plantegning - og en handlingsplan - hvis der er behov for det.
                     
Her ses to før/efter plantegninger. Øverst en villalejlighed, med et ønske om at udvide køkkenet, og flytte indgangen. Nederst fra et bryggers i en villa, med et ønske om at rummet fremover skulle fungere som eneste indgang. Klik på tegningerne for at forstørre dem.
Ved at være igangsætter og motivator, er jeg med til at udvikle mine kunders forståelse for de principper jeg arbejder ud fra - så de selv kan tage fat i andre områder i boligen. For at få så meget ud af min rådgivning som muligt, er det vigtigt at kunden er klar til forandring. Der bliver ofte rykket ved nogle grænser - ellers er forandring ikke muligt. 
   
Så derfor oplever jeg ikke så tit at se slut-resultatet, hvis det findes - for man bliver aldrig færdig. Og jeg får rigtig mange tilbagemeldinger om, at processen har givet mod på at eksperimentere med indretningen. Og helt ærligt, så er mit ønske, at der ikke nødvendigvis er en endelig facitliste med den rigtige indretning, men at man bliver guidet og inspireret til at hente ideerne i sin egen bolig, og sin egen fri fantasi. Det er min fornemmeste opgave.   
Fantasi er vigtigere end kundskaber  Albert Einstein

Ingen kommentarer:

Send en kommentar