mandag den 9. september 2013

Livsstil og design SES

I dag har jeg været på SES (Sjælsølund Sports Efterskole) og holdt et oplæg om kreativitet & design for den kreative linie: Livsstil og design. Det gjorde jeg også sidste år, og det er så givende at inspirere de unge dejlige piger - så jeg glædede mig.


Til forskel fra sidste år er linien udvidet med flere emner: Fordybelse, udvikling og seriøsitet, hvilket passer fuldstændig perfekt ind i min filosofi. Det er emner, som er vigtige at have med på sin rejse - designer eller ej. Så der var masser af ting at tage fat på for mig. Vi startede med et kig på deres kommende lokale, som de selv er i fuld gang med at indrette og male. Det blir et super-godt rum, med lille te-køkken, fælles arbejdsbord, og en hvile/hygge/sofa del - og masser af bordplads langs væggene. Et rum der kræver en masse knofedt, men som rummer et stort potentiale.

Som udgangspunkt ville jeg gerne fortælle dem om uddannelsen som designer og indretningsarkitekt. Om hvordan de kan forberede sig og hvad det kræver. Samt lægge vægt på udfordringen i at bevare troen på sig selv, og stå ved sig selv i hele processen. Jeg viste projekter, collager og plancher fra forskellige opgaver - og fortalte om hvordan jeg selv kommer ind til min egen kreative kerne.

Vi fik en snak om deres syn på design, indretning, re-design af møbler mm. og også lidt om deres ønsker og drømme om fremtiden. Jeg ville vide om de mener at genbrug er moderne - og svaret var et klart JA!. Netop derfor har det været en fantastisk ide, at koble de nye emner på linien. De unge er opmærksomme på at blive hele mennesker, og at kende til deres egne kvaliteter og ressourcer. Samtidig får de kendskab til selvudvikling, bæredygtighed, kost & motion. Og i følge min overbevisning handler indretning jo om mennesker.
De fleste af pigerne har planer om at blive designere - og jeg håber, at jeg har været med til at plante et lille frø, som vil udvikle pigernes glæde og lyst til at fortsætte i det kreative spor. Jeg får mange mails fra unge piger, der drømmer om at blive designere og/eller indretnigsarkitekter, og som gerne vil vide noget om uddannelsen og jobbet. Og jeg svarer dem alle, fordi jeg ved at det er svært at skulle vælge hvilken vej man vil gå.

De bedste råd jeg kan give er; gå efter drømmen - mærk hvad du brænder for og tænder på. Hvad er du god til at forbyde dig i, og hvad kan du ikke lade være med at gøre? Lær at udrtykke dig både mundligt og visuelt, vær nysgerrig og opmærksom.  

For mig var det en stor inspiration at være en del af undervisningen i dag. Så tak for jeres store engagement piger - og held og lykke med jeres projekter.    

                                           Her er mere information om SES livsstil og design
                    

Her et udpluk af materialet jeg gennemgik på SES

Ingen kommentarer:

Send en kommentar