onsdag den 4. september 2013

Pure

"På jagt efter den ægte vare. Så hvidt som sne, så klart som rent vand og rent som barnets hjerte. Der er ikke meget, der længere kan kaldes fuldblods, uberørt og autentisk  og netop derfor er det så attraktivt. Vi mennesker vil nemlig gerne have det, vi ikke kan få". Sådan kunne man for noget tid siden læse en artikel omkring tidens boligindretning, skrevet af sociolog og fremtidsforsker Birthe Linddal Hansen. Jeg var og er meget optaget af hendes præcise beskrivelse af hvad der driver os, og giver her et forkortet (men alligevel langt) udsnit af artiklen.

Se dig omkring! I den moderne verden er der ikke længere meget der kan betragtes som uberørt. Faktisk er det svært, at finde noget, som ikke på den ene eller anden måde er befængt, berørt eller berygtet. Hvor vi end kigger hen, er der bygninger, biler, butikker, forurening, larm - på godt og ondt. Der er nok der stresser og bekymrer: at vores mad er fyldt med stoffer vi ikke ved hvad er, og at folk på den anden side af jorden, dør af sult.

Den moderne verden og alle dens krav og komplicerede sammenhænge er ikke til at slippe væk fra. Der er altid nyhedsbreve, mails eller et computerprogram der skal opdateres. Og i malstrømmen af karrieren, familien, hjem og selvrealisering har vi ikke valgt fra - kun til. Derfor sidder vi nu i en overflod af porcelænsskatte, plasticlegeslotte, fitnessmaskiner og andet nips og billigt bras til halsen. Ting som ikke bidrager med reel funktion eller højere livskvalitet.

Så vi ønsker os fred og forenkling - et ønske, der kan sammen sammenfattes til "pure". Fred til at lade op med en travetur i naturen, meditere eller bare kigge op i himlen. Vi søger tibage til ideen om noget mere uberørt og oprindeligt. Men det er ikke så let at finde. For selv naturen - som nok er det tætteste, vi kommer på det rene - kan være møgbeskidt, og man kan tvivle på dens ægthed. Så mættet af det hurtige, overfladiske og let tilgængelige er "pure" et modtræk til alt det, der ikke føles tomt, fake og forkert. Nu tiltrækkes vi af tidløst design, massivt træ, 100% uld, ægte læder, bambus og friske fisk.

Vi har indledt jagten på den ægte vare, som hverken er ufortyndet, forarbejdet eller billiggjort - det er der nemlig så rigeligt af. Den "pure-agtige" smag, kræver derfor enten penge eller evnen til at sætte sammen, sortere fra, være konsekvent - eller med andre ord: stilsikkerhed. Det er langt fra alle, der mestrer dette. Derfor har de færreste adgang til "den gode smag", hvilket kun gør den mere interessant.

"Pure" giver et bud på det gode liv og afspejler bestræbelsen på at genoprette balance. Vi vil jo, meget forståeligt, gerne købe noget, der bringer os tættere på det, vi savner, mangler og drømmer om - og ikke mindst tættere på dem, vi gerne vil ligne.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar