fredag den 25. oktober 2013

You got what you need

Måske er det en provokerende udtalelse, men jeg oplever faktisk i mange tilfælde, at det er sandt. I  hvert fald når det kommer til fysiske og håndgribelige ting som; tøj, tilbehør og møbler. At det også gælder de mere uhåndgribelige emner som; tid, viden/indsigt, ideer og relationer, er ikke noget jeg kommer ind på her - selvom jeg tror at der gælder de samme regler.
 
Min erfaring siger mig, at når du først er blevet opmærksom på hvad det er du mangler eller har brug for, vil du opleve at hvis du virkelig åbner øjnene og sindet, vil du se at du allerede har det.
 
Utallige gange har jeg  hjulpet kunder med indretninger i deres hjem, og oplevet netop dette. Ting som har værdi for dig, bliver tit gemt steder, hvor de ikke kan gå i stykker eller blive slidt. Det bliver sat i bagest i skabet, pulterrummet, skuret, loftet eller kælderen. Ude af øje ude af sind. Samtidig står du og mangler et lille møbel til f.eks. entreen et spejl, et smukt fad, en te-potte, et sofabord eller en lampe til vaskerummet.
 
Før du drøner ud og køber nyt, så tjek lige dit lager. Og husk at være åben for at tænke i nye og kreative baner. Den lille Ikea kommode på loftet, kan sagtens fikses op med maling, tapet og nye greb - og blive til det møbel du manglede til entreen. Den gamle fine glaslampe du har arvet, kan uden problemer bruges i vaskerummet - og give det et tiltrængt løft. Det samme gælder det ægte tæppe, som står rullet sammen og gemt i kælderen. Så bliver det pludselig en anden oplevelse at vaske tøj.
 
Der så mange eksempler - og det gir så meget mening - at matche det man mangler, med det der bare fylder op. Hvem har sagt at indretning skal være så forudsigelig? Her et eksempel fra Ikeahackers. Et kedeligt rullebord, som er pimpet - og dermed ændrer udtryk. Ved siden af et eksempel på et trist metalskab, som er fikset op til ukendelighed - og har fået plads i pigeværelset.
 
 
Det er en af grundene til at jeg gerne vil rundt og se hele boligen, når jeg skal hjælpe med indretninger. Så jeg kan få en fornemmelse af hvilke ting, der findes, og om de evt. kan fungere bedre i en anden sammenhæng i et andet rum. Nogle gange kan tingene komme i spil og vækkes til live på en måde, som ikke ligger lige for. Tit fordi man er vant til at se sine ting på en bestemt måde og i en bestemt sammenhæng. Men ved at tage de kreative briller på kan du skabe nye oplevelser i dit hjem.
 
Så i stedet for at de fine gamle porcelæns-fade og skåle står i skabet og samler støv, så brug det i hverdagen - og nyd at du har så smukke ting. Det samme gælder dit tøj, og så har du ikke længere samme behov for at shoppe nye ting. Det er altid tilladt at drømme og ønske sig, men husk på at der er forskel på nice to have og need to have.

Som Rollingstones har sagt: You can't always get what you want - But if you try sometimes you just might find - You got what you need 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar