søndag den 29. december 2013

Ønske-tavle

Kald det mind-map, visionboard, drømme-tavle, udviklings-plan eller strategisk oversigt. De har alle det samme formål, som går ud på at skabe OVERBLIK. Det er for mig den vigtigste nøgle til at kunne lykkes med mine projekter. Jeg skal simpelthen have overblik - og kunne se en sammenhæng. Både på de private og karriere-orienterede områder.
 
Mind-mapping als Lernstrategie
 Drømme, tanker, to-do's, igangværende og nye projekter, ideer, samarbejdspartnere, rejser, økonomi, bolig, nyt tiltag, mål, ønsker og alt det andet der foregår på øverste etage, skal ned på papiret - og give plads til at nye ideer kan opstå. Når man er et kreativt og visuelt menneske som mig, er det en stor lettelse. Det føles næsten som en konkret guide. Selve processen er mindst lige så vigtig som resultatet.

"Plans are nothing; planning is everything."- Dwight D. Eisenhower

En af dagene lige før nytår finder jeg den store blok frem, og sætter en eftermiddag af til operation overblik. Første skitse er hurtig og legende og herefter bliver de mere detaljerede og finpudsede. Børnene kan være med - og lave deres egne - hvis de er store nok. Du vil opdage at nogle punkter har en masse underpunkter, og skal derfor have sin egen map. 

Hvis du får gjort det til en fast aktivitet hvert år, kan du begynde at sammenligne med den fra sidste år, og du vil blive overrasket over, hvor mange ting faktisk er lykkedes og blevet til virkelighed. Fordi du jo ret bevidst har ønsket og formuleret det. Drop forventninger og negative tanker. Og husk at man har lov at ønske sig alt mellem himmel og jord.

For nogle er det lettere, at downloade et mindmap-system, men jeg holder nu mest af at lave dem direkte "fra ånd til hånd". Husk at skrive dato på - god fornøjelse.
  

1 kommentar:

  1. Frå ånd til hånd. Loooooooouve that expression ♥

    Jeg er også igang med det store overblik her. Har lavet en ta-dah liste over alt det gode, der er sket i 2013 - det fylder foreløbigt 4 tætskrevne A4 sider - og du står på listen :)

    Kærlig hilsen Susanne

    SvarSlet