mandag den 17. februar 2014

Hundertwasser


”Jeg vil vise, hvor let det er at skabe paradis på jorden”, sagde Hundertwasser som en protest mod de moderne byers åndsforladte boligmiljøer. Om man kan li hans organiske arkitektur eller ej, kan diskuteres. Men manden var visionær, og havde en vigtig pointe omkring hvordan vi bygger og lever - og hvad det gør ved os.

Lige nu udstiller den østrigske arkitekt og kunstner på Arken i Ishøj - og jeg vil varmt anbefale at se udstillingen. Læs mere om den her

Som arkitekt afspejlede Hundertwassers tegninger hans mere og mere økologiske overbevisning. Han forsøgte at få naturen tilbage i hjemmet ved at inkorporere træer i sine hulter til bulter-agtige huse. "Jeg ændrer syge huse til menneskelige huse i harmoni med naturen," sagde han.
”Der er ingen tvivl om, at han med sine ideer om grøn arkitektur, økologi og ’urban gardening’ er super aktuel. Hans utopiske vision, hans tro på kunstens virkekraft er også af stor relevans i dag. I en tid med utopisk underskud er Hundertwasser et både overraskende og inspirerende bekendtskab, der rammer os lige her, hvor vi står
I tråd med hans filosofi "den lige linie er ugudelig" tegnede han afrundede bygninger med udbulende, organiske former stik imod arkitekturens klassiske regler. "Jeg vil få folk til at føle, at livet er værd at leve," sagde Hundertwasser engang i et interview. "Jeg hader trøstesløs kunst."

Ingen kommentarer:

Send en kommentar