lørdag den 8. marts 2014

Rundt om bordet

I mange af de boliger jeg indretter, støder jeg tit på de samme problematikker. Tit kræver det helt små ændringer for at indretningen igen virker. Der er nogle enkle principper, som man kan følge, og jeg vil her på bloggen - med udgangspunkt i dem - komme med små tips & tricks til at rette op på i indretningen. 


Bliv din egen indretningsarkitekt.


Det er ganske harmløse eksempler til placering og møblering - og en ny opmærksomhed på hvordan indretningen kan lette hverdagen. Det er de små ting, vi ikke lige tænker over, men bare gør - og som let kan ændres. Det handler om former og størrelser, harmoni og balance. Her er en klassiker jeg møder tit i indretninger af spisestuer og køkken-alrum.
I et kvadratisk rum placerer langt de fleste deres stole omkring spisebordet som på tegning a. Måske fordi det er mest oplagt i forhold til væggene. Men ved at dreje stolene 45 grader omkring bordet, bliver der meget bedre plads til at trække stolene ud og til at komme omkring. 
Det virker mere harmonisk i rummet - fordi det sjovt nok giver indtrykket af at fylde mindre. Den firkantede stiplede ramme, kan også være et tæppe - og her gælder de samme principper. Måske kan du genkende det i din egen spisestue - ellers kan du give tippet videre ti nogen der ku ha glæde af det.  

1 kommentar:

  1. Det ser også hyggeligere ud (fig. B) kan jeg forestille mig.

    SvarSlet