torsdag den 24. april 2014

Micro living


Et tema som jeg ofte kommer ind på: At bo småt. Det handler om både fravalg og tilvalg. Det er et spørgsmål om at have prioriteret sine værdier - og om at udleve dem. Ligemeget hvordan vi vender og drejer det, er det en markant og interessant bølge som rammer os i disse år. 

Det facsinerer mig både professionelt og privat. Og det er en fantastisk og kreativ udfordring (for mig) at tænke praktisk og æstetisk i små rammer.  Tendensen er klar: vi har fået nok af både ting og forpligtelser. Det at vælge en lille bolig til, giver overskud og frihed - til gengæld kræver det menneskelig rummelighed. 
http://mariatrier.com/at-bo-smat/
 Læs et rigtig spændende blogindlæg på Mariatrier.comhttp://mariatrier.com/ om Microliving - den nye sort.

Når man nu, efter lang tids grublen, tilvælger overskud, altså både økonomisk og menneskeligt, så står man over for et valg, der nogenlunde lyder sådan her: Enten fortsætter du i hamsterhjulet, arbejder mere og skovler flere penge ind, eller du flytter i en mindre, meget billigere lejlighed og har dermed råderum til mere af det gode (for mig er det rejser, god mad og mere tid). Det har vi valgt, altså at flytte i en lillebitte lejlighed, der er lysår fra det sted, hvorfra vi kom. 

1 kommentar:

  1. Hej Janne
    Endnu en gang kommer jeg til at tænke på den serie som har kørt på TV2 fri "Fantasifulde Rum" se beskrivelsen nedenfor - du ville have elsket den, håber du fik set nogle af afsnittene, hvis ikke tror jeg du kan finde dem på TV2 Play.
    Knus
    Gitte

    Om Fantasifulde Rum:
    "Arkitekten George Clarke rejser rundt i hele landet for at se på byggeprojekter, der alle har det tilfælles, at der arbejdes med at få mest muligt ud af ganske få kvadratmeter. Han finder hurtigt ud af, at det ikke er størrelsen, der er afgørende, når der skal tænkes i kreativt design."

    SvarSlet