tirsdag den 7. juli 2015

At flytte (sig)

Pakke ned og ud. Sortere, udvælge, forberede og planlægge - og samtidig acceptere total kaos i en periode. På alle planer noget rod. Uvished, spænding, længsel og glæde. Alt sammen en del af det at flytte fra et sted til et andet. 

2 variationer omkring sengen
Det er tema der har fulgt mig hele min voksentid. Jeg er flyttet rigtig mange gange (præcis 25) inklusiv alle de korte midlertidige steder - og har levet mange gange i det her kaos. Alligevel er der noget ved det jeg trives godt med - jeg kan godt li at flytte mig, udvikle mig og prøve nyt. Samtidig er det uhyre vigtigt for mig at ha et hjem, en base hvor jeg bor (og føler mig hjemme med det samme). For mig handler det om at indtage de nye rum med sine kæreste ejendele. Jeg giver det altid en hjemlig stemning med lys, blomster, musik, billeder og farvede puder/tæpper som det første når jeg flytter ind.
halvdelen af møblerne lige ankommet

At flytte (sig) er en mental rejse, som kræver overskud, for det er en ganske krævende proces.  At flytte (sig) er en transformation og en forandring, som åbner for nye muligheder. Det er et nyt kapitel og en ny start - og selvfølgelig et farvel til noget velkendt. Der er stor forskel på om det et ønske - eller en nødvendighed - om det er fyldt med glæde eller sorg. Alt ses pludselig i en andet perspektiv, og der opstår nye relationer og en ny hverdag i de ukendte omgivelser. 

Stadig på vej - rummet set fra vinduet
Gennem årene har jeg været en del af mange hundrede menneskers flytning, og rådgivet omkring klargøring af eksisterende hjem - og indretning af de nye. Og hver gang har min opgave været at bidrage med overblik, ideer og inspiration (og forståelse). 

Sidst er jeg selv flyttet for omkring 5 uger siden - til et dejligt kollektiv i Valby. Vi har hver et stort værelse, en masse fælles rum - og en skøn have. Det ligger 5 min. fra København i et villakvarter med gamle store huse. Lige det jeg drømte om.

Min arbejdsplads i en af stuerne 
Det er en meget interessant udfordring at udvælge essensen af mine ejendele, så det kan være på eet rum. Det handler om at være plads-økonomisk. Før jeg flyttede ind, havde jeg indset, at jeg trives bedst med en lille base - så længe jeg har adgang til et noget større. Så jeg er overbevist om at det er det rigtige valg. Og faktisk tror jeg at jeg bliver her længe. Denne gang har flytningen nemlig været en enorm byrde - og ikke noget jeg har tænkt mig at gøre inden for de næste år. 

Så jeg tager et skridt ad gangen - som jeg altid gør - og kommer jeg stille og rolig på plads. Min erfaring er, at først når hverdagen træder til finder man ud af hvordan hjemmet fungerer og lever.

2 kommentarer:

  1. Hvor er det spændende med ny bolig, men 25 gange flytning, det virker lidt uoverskuelig, men jeg misunder dig det med at sortere og rydde ud og op:) jeg mener egentlig at jeg er ret god til at smide ud, eller rettere jeg sætter tingene op til vejen til gratis afhentning og der er altid en som lige kan bruge det som jeg har sagt farvel til:) men jeg er ikke nogen hyppig flytter, jeg har boet her på vores skønne sted siden 1975 så rødderne her er dybe. Inden for en overskuelig tid skal vi til at tænke på at trække rødderne op og finde noget der er lidt mindre, eller mere korrekt noget meget mindre, nu har vi 450 kvartrat meter beboelse og 6000 kvartrat meter have, så jeg læser dit indlæg med stor interesse og forsøger at forberede mig på en lykkelig flytning.

    SvarSlet
  2. Hej Eva

    På mange måder synes jeg jo at det er misundelsesværdigt at have boet så længe et sted. Så må man virkelig høre til. Mht at sortere og rydde op, så er jeg alligevel altid overrasket hvor meget jeg har fået samlet sammen. Men det er ingenting i forhold til hvad man samler på 40 år. Det ser jeg lige nu hos min mor, som er ved at flytte pakke hjemmet efter 45 år, efter min far er gået bort. Jeg har besøgt jeres skønne værksted, butik og have et par gange, og ved hvor skønt I har det. Og kan forestille mig hvor meget det må kræve at holde, så jeg håber at I finder et dejligt sted til de sidste mange år :).

    Og tak for din interesse :)

    SvarSlet