mandag den 27. juli 2015

Hverdags-magi

Magi i hverdagen - findes det? Jada. Og er det ikke en smuk tanke? Det kan ikke købes, men det kan opleves glimtvis, hvis du er opmærksom på de små ting i hverdagen. Det kan være noget så simpelt som duften af en blomsterne fra en gadehandler eller i spisestuen derhjemme. Eller at få et smil fra en fremmed på cykelstien. Det kan også være glæden ved at tingene går op i en højere enhed, eller en lille pause i en stresset hverdag til et velduftende fodbad.

Hverdags-magi er også det du gør for dig selv, som gør dig glad - og som gør livet endnu bedre. Det kan være at gå en tur i naturen eller haven - og få øje på alt det der spirer, blomstrer eller forfalder. Måske kan du opleve det, når du finder din drømmekjole for en 50'er på et loppemarked, eller som jeg gjorde her på en vandretur i de sydspanske bjerge. 


Hverdags-magi findes også i indretningen, når du skaber oplevelser via humor, skønhed, skævhed eller overraskelser. Hæng en flot lysekrone op på et lille badeværelse, eller boost dit yndlingsrum med  en omgang farve-vitaminer - uden at holde igen. Det er en anden måde at skabe magiske øjeblikke på, fordi du oplever glæden hver dag, men det virker - og det får dig til at trække på smilebåndet. 

Det kan også være noget så uinspirerende som at få ryddet indgangen for kasser og rod - og erstatte kaos med indbydende orden og velkommen-hjem-stemning. Kig dit hjem efter og se hvad du gør for dig selv. Hvis du lever et liv hvor alt bare skal overstås, så vil det være svært at opleve magien. Placer gode minder og smukke genstande rundt i dit hjem - og husk at glæden ved nypudsede vinduer og nystrøget sengetøj også er en slag hverdags-magi.

Jeg elsker hverdagen - og jeg prøver altid at være opmærksom på det der gør mig glad. Det kan være øjeblikke med familie og venner, når musik eller kunst rører mig, god vin eller chokolade, når en indretnings opgave får en ekstra dimension, når jeg oplever et glimt af flow - eller når jeg danser tango.

Hvornår oplever du magi? Og husker du at suge det til dig? Det er sjældne øjeblikke, som skal nydes når de eksisterer - for kun på den måde kan de gemmes.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar